Interaktiver Dokumentarfilm ist tot. Es lebe der interaktive Dokumentarfilm.

Interaktiver Dokumentarfilm: Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft

Seit 1997 beschäftige ich mich mit dem, was wir heute als interaktiven Dokumentarfilm kennen. Zehn Jahre später erfuhr ich, dass meine Arbeiten in dieses Genre fielen, lange bevor der Begriff selbst existierte.

Interaktive Dokumentarfilme gab es für mich also schon, bevor es den Begriff gab. Und ich bin überzeugt, dass es diese Form weiterhin geben wird, selbst wenn der Begriff eines Tages in Vergessenheit gerät – ähnlich wie der Begriff “Multimedia” inzwischen historisch ist, obwohl das Konzept dahinter weiterlebt.

Die Zukunft des Interaktiven Dokumentarfilms

Wie könnte dieser “interaktive Dokumentarfilm” der Zukunft aussehen? Können wir ihn heute schon erkennen? Ja, das können wir. Ein Blick auf YouTube zeigt die bereits verwirklichte Zukunft des interaktiven Dokumentarfilms. Einzelne Videoclips, sogenannte SNUs (Smallest Narrative Units), werden durch Algorithmen miteinander verknüpft. Diese Methode, die ich seit 25 Jahren anwende, mag heute alltäglich erscheinen, doch für frühere Generationen war sie in einem Massenmedium undenkbar. Diese neue Art, Informationseinheiten zu verbinden, hat das Potenzial, unser Denken zu beeinflussen.

Mustererkennung und Multiperspektivität

Auf YouTube sehe ich, wie viele Menschen beginnen, bestimmte Zusammenhänge zu erkennen – Zusammenhänge, die ich durch meine Arbeit im interaktiven Dokumentarfilm ebenfalls entdeckt habe. Es geht darum, Muster zu erkennen, in denen mehrere, oft widersprüchliche Geschichten gleichzeitig existieren. Wo viele nur eine einzige Wahrheit sehen, erkennen andere den Wert aller widersprüchlichen Geschichten, die zusammen ein vollständiges Bild ergeben. Dieses Bild ist komplex, aber nicht unverständlich; manche Muster sind sogar ziemlich eindeutig.

Meine These

Das was ich “Korsakowianische Praxis” nenne, hat einen verstärkenden Einfluss auf das multiperspektivische Denken einer Gesellschaft. Indem wir lernen, verschiedene narrative Stränge zu erkennen und zu verknüpfen, entwickeln wir ein tieferes Verständnis für die Komplexität der Welt und die Vielzahl der Geschichten, die sie formen.

In diesem Sinne lebt der interaktive Dokumentarfilm weiter – in neuen Formen, auf neuen Plattformen und mit ähnlichen Methoden. Und er wird den Blick auf unsere Welt erweitern und vertiefen.

Interactive documentary is dead. Long live the interactive documentary.

Interactive Documentary: Past, Present, and Future

Since 1997, I have been engaged with what we now call interactive documentary. Ten years later, I learned that my work had always fallen into this genre, long before the term itself existed.

Interactive documentaries, for me, existed even before the term was coined. And I am convinced that this form will continue to exist, even if the term eventually fades into obscurity—much like the term “multimedia” is now historical, though the concept it describes persists.

The Future of Interactive Documentary

What could the “interactive documentary” of the future look like? Can we already see it today? Yes, we can. A glance at YouTube reveals the realized future of the interactive documentary. Individual video clips, known as SNUs (Smallest Narrative Units), are linked together by algorithms. This method, which I have been using for 25 years, may seem commonplace today, but for previous generations, it was unthinkable in a mass medium. This new way of connecting information units has the potential to influence our thinking.

Pattern Recognition and Multiperspectivity

On YouTube, I see many people beginning to recognize certain connections—connections that I have also discovered through my work in interactive documentary. It’s about identifying patterns in which multiple, often contradictory, stories coexist. Where many see only a single truth, others recognize the value of all the conflicting stories that together form a complete picture. This picture is complex but not incomprehensible; some patterns are even quite clear.

My Thesis

What I call “Korsakowian practice” has an amplifying effect on the multiperspective thinking of a society. By learning to recognize and connect various narrative threads, we develop a deeper understanding of the world’s complexity and the multitude of stories that shape it.

In this sense, the interactive documentary lives on—in new forms, on new platforms, and with similar methods. And it will continue to broaden and deepen our view of the world.

The Korsakowian Approach – A Metamodern Method That Shapes The Thinking Patterns Of Those Who Apply It?

And why this title is wrong

This is the paper I submitted alongside a video that can be viewed on YouTube.

Abstract

The thesis with which I started my PhD, and which is also reflected in the title of this talk, is that my particular way of working with korsakow – which I call korsakowian – has shaped my thinking in a way for which I have been using the term “multi-perspectival” since 2012. My auto-ethnographic explorations now point to that it is the other way around. Media that affords a korsakowian approach attracts people with a certain kind of mindset, that I would like to call multi-perspectival.

Keywords

multiperspectivity, media-literacy, Korsakow, korsakowian

1. Introduction

Six months ago I submitted an abstract to IFM with the title “The korsakowian approach –  a metamodern method that shapes the thinking patterns of those who apply it?”. Meanwhile I changed my thinking and as a consequence this talk is about why the title is wrong. 

To keep this paper brief I will not talk about metamodernism, a concept Judith Aston linked to i-docs (Aston 2022). For more details on how I think Metamodernism is related to korsakowian practice please check out the talk I gave at the Mobile Studies Congress in December 2023.

Today I will talk about multiperspectivity and its counterpart monoperspectivity and thereby I hope to illuminate the understanding of what korsakowian practice is and what it is good for.

How I got to where I am

I am the guy who invented Korsakow, a software system that is commonly thought of as a tool to create interactive documentary. Korsakow came into being in 2000 and since then it became the center of my life and my thinking. 

For the first 15 years my energy mostly went into producing Korsakow projects (Korsakow films, Korsakow Installations, Korsakow Shows). After that I moved my focus more towards reflecting and trying to understand what I vaguely described as “the magic of Korsakow”. My turn towards research was inspired by people like Matt Soar, Judith Aston, Adrian Miles and others who I had the privilege to get to know personally, not so much through their writing as I did not have the necessary academic language skills. For many years I did my private research, in a style that Michael Hohl, who is now one of my PhD supervisors, calls *cowboy research*.

Two and a half  years ago I was granted the opportunity to quit my day-job and fully focus on my research. I am currently doing a practice based PhD, and in this presentation I want to report where I am currently at.

My autoethnographic research

After spending quite a bit of time, wrestling with the system and trying to learn academic languaging, I turned towards auto-ethnography with a focus on my first works, which includes the reconstruction of my very first computer based narrative work called Small World which I made in 1997, the piece with which the whole story started and that later led to Korsakow. Small World could be described as a nonlinear, interactive slideshow and is in many ways the predecessor of Korsakow, the software tool that still is being used today. Small World, puts flashlights on 54 data points of what it is like to grow up in a small town or and more concretely what I experienced growing up in a small town in Bavaria. Back then, I built a small world in Macromedia Director, a software that later became Adobe Director and which later went the way of all earthly things and largely disappeared into obsolescence. 

I am currently in the process of reconstructing Small World in Korsakow.

The thesis with which I started my PhD, and which is also reflected in the title of this talk, is that my particular way of working with korsakow – which I call korsakowian – has shaped my thinking in a way for which I have been using the term “multi-perspectival” since 2012 (explained here).

What do I mean by multi-perspectival?

Being multi-perspectival is the habit, one could also say the pleasure or compulsion, of looking at, considering and understanding things from as many perspectives as possible. It is a particular pleasure for someone who is multi-perspectival to hold contradictory or even mutually exclusive perspectives in the head at the same time. It’s like juggling and the more balls you can keep in the air, the greater the pleasure. On the other hand, there is the mono-perspective, which assumes that there is one best perspective from which to understand the world and strives to find this perspective. People with a multi-perspectival disposition are characterized by the fact that they are always delighted when someone comes along with a clever thought that renders their own system of thought obsolete or at least reveals a perspective that makes them say, “Oh, I never thought of it that way”. There can never be such a thing as truth for someone who is multi-perspectival, as all perspectives can never be considered. Mono-perspectival people strive to find the *best* perspective and once this perspective has been identified, they tend to propagate and defend it. Mono-perspectival people generally feel little pleasure when their ideas are criticized and viewed from a different perspective that contradicts their own. Multi-perspectival people, on the other hand, are often extremely skeptical when one perspective is presented to them as an unquestionable truth. 

This is, of course, a very and possibly overly simplistic depiction. Of course, no binary distinction can be made and it would be a little ridiculous to divide humanity into mono-perspectival and multi-perspectival people, so one should rather imagine a scale with mono-perspectival on one side and multi-perspectival on the other. Individuals then tend to lean in one direction or the other. People are often topic-dependent, mono- or multi-perspectival. Experts tend to develop a more multi-perspectival view in the field of their expertise, which means they see things in a differentiated way and usually don’t  take a single viewpoint. However, the multi-perspectival view in one subject area does not prevent mono-perspectival experts from not transferring the realization that things are complex and ambiguous to other areas.

There is no value judgment associated with mono- or multi-perspective. Both have advantages and disadvantages, I went into this in my talk at the I-docs Symposium, Crisis and Multi-perspective Thinking in May 2022. The talk is documented on my blog.

Tool affects thinking vs. tool attracts thinking

Korsakowian practice affects thinking and sense making (Aston 2022; Wiehl and Lebow 2016; Soar 2014; Gaudenzi 2013), in the sense that it questions linear causal thinking, calls categories into question, and directs attention instead to circularly acting relations within complex systems.

So far I have assumed that my style of working with Korsakow – the korsakowian approach, which I would describe as an extremely open approach to any topic – that this korsakowian exercise was formative for my multi-perspectival thinking. 

This is how I have perceived it so far – that the korsakowian approach has reinforced my multiperspectivity. My auto ethnographic research now suggests something else, which my mother would simply describe as: I have always been like that. This in turn would suggest that it is not so much the medium and the way of using that particular medium that makes the thinking, but rather that a medium allows, or makes possible, a certain way of thinking that is already inherent in the individual. In general terms: certain forms of media attract certain kinds of thinkers,  in specific terms media that affords a korsakowian approach attracts multi-perspectival thinkers.

This is also suggested by a series of intensive conversations I have had with other practitioners in the field of interactive documentary. In this context, the dust has fallen from my eyes: I have never succeeded in convincing anyone of the korsakowian approach who has not already practiced multi-perspectival thinking. 

Conversely, it can also be said that no one has ever succeeded in teaching me a mono-perspectival way of thinking. 

5. Conclusion

Korsakow is a tool that affords a multiperspectival (korsakowian) approach but it can also be used in a more mono-perspectival way. This is because the mono-perspective is always part of the multi-perspective (it is just one of many perspectives). So Korsakow is not multi-perspectival per se, but it does afford a more multi-perspectival approach than more linear legacy media can. The same applies to other potentially korsakowian media, such as YouTube, Twitter or podcasts. This is confusing in that at least podcasts are neither interactive nor non-linear. The commonality is the digital and I would like to speculate at this point that it might be especially the abundance of resources that allows us to not have to know in advance the outcome of a media production, and that makes the korsakowian approach possible on a large scale. Interactivity might be overrated, one could say.

On the basis of this speculation, I would like to continue my research.

So the title for this talk should have been:“The Korsakowian Approach – A  Metamodern Method That ShapesHelps The Thinking Patterns Of Those Who Apply It?”

Artivist and Exloratist Approach

Two approaches to making interactive documentary could be distinguished: Artivist and Explorartist Approach (and the space in between). I think these terms might be helpful for understanding generative systems and especially Korsakow. An artivist approach can also be realised with linear formats, but for an explorartist approach, both non-linear and generative formats are particularly suitable, generating a variety of perspectives on an equal footing. Korsakow, for example, is such a format. Korsakow is not only a format, it is also a tool, and so one must learn not only how to use it, but also how to “read” it. Only then can the potential of Korsakow to understand any object of study in a more multi-perspective way unfold.

This text comes from an introductory talk I gave in spring 2023 as part of a course at HSLU in which students make interactive documentaries using the Korsakow software.

We watched GELD.GR for 30 minutes last week at our first meeting (on May 2, 2023). 30 minutes was enough time to get to the pain point of GELD.GR. This was clearly and beautifully expressed in the discussion by a student who described how he could not have watched GELD.GR “just leaning back with a coffee”, with GELD.GR he had to “be there”, “be at the screen”, and use his own brain “actively” and thus differently than, for example, when watching “normal films”. With “normal films”, the main thing is to understand what the author wants to communicate through the work.

With GELD.GR, you have to use your brain “differently”, first to make decisions about which links to choose, but then especially to make sense of what you see. To bring the seemingly infinite perspectives together, as one student put it, to be able to see together and grasp together.

It was described as “new” and ” needing some getting used to”, not ” to consume” media in the usual way. One student remarked, “It’s cool, it challenges me”.

Adrian Miles calls this ‘taking getting used to’ thing “problem of ‘uncertainty'” (2014) and uncertainty is exhausting and demanding, often frustrating because you don’t know what to do with what you’ve been told, “because you’re not told what to think”, as an audience member at a Korsakow film show in Munich once put it.

In GELD.GR you are told much less about how to evaluate and classify what you see than you are used to in film media. One feels left alone (by the author?), left to one’s own devices. The multitude of perspectives presented in GELD.GR was also described by one student as “confusing”, similar to seeing different perspectives at the same time in a hall of mirrors at a fair.

One student said that you first have to settle into an unfamiliar role, an active role, a role where you are not someone who “just listens”, as he said, you have to be “active” and “explore”. And this raises the exciting question of what it does to thinking when the brain is more in a mode of exploring rather than listening? Is it easier to get into a mode of questioning given narratives? And how does one deal with this?

One student said that dealing with GELD.GR was a “completely different way of interacting with a film”, that it was just “a different way” and that it was “exciting” and “something new” in this different way.

The student said “I watched it for half an hour and then I had to get up and walk for a bit”, he realised “ok, that was work for me now and I am not used to that from film”. Film he would normally “just analyse” that’s how he put it.

This description reminds me of what Adrien Miles said when he was interviewed by Franziska Weidle for her doctoral thesis about how he watches Korsakov films. He described how he takes in these kinds of open-ended Korsakow films in bits and pieces. Ideally, a few minutes every day, and then turn back to other activities. Some might describe this phenomenon as a lack of attention, an “attention deficit” on the part of the viewer, or a fault of the film being so boring that it cannot hold the viewer’s attention. However, I see it differently.

As far as the viewer is concerned: it takes an enormous amount of attention on the part of the viewer to look at complex themes piece by piece with a time span long enough to allow the subconscious to get involved in the thought process, to reflect, to think. There are scientists who assume that conscious thinking is largely shaped by the unconscious, according to psychologist Paul Bloom (cf. Sam Harris #317 – What do we know about our minds, Conversation with Paul Bloom).

Unconscious is the largest part of the nervous system, the system with which living beings grasp and process the world. Conscious thought, according to Bloom, is only the smallest part of it.

As for the film: it seems to me to be a feature and not a bug that Korsakow does not create an engaging and addictive potential that keeps the viewer engaged and instead allows them to divert attention with other things to give the subconscious time to engage.

One of the students calls a Korsakov film “a metaphor of reality as it really is”, in which you can never know everything, you always need pauses to reflect.

We talked about GELD.GR, which is a way of making Korsakov films. It is my way of making Korsakov films and there is another way.

This other way can be described as an “artivist approach”, a term used by interactive documentary filmmaker Marta Fiolić to describe her approach to making her work.

“Artivist” is a combination of “artist” and “activist” and describes the process of making as motivated by a concrete agenda, starting from a problem to be pointed out and for which one wants to offer solutions. The film or project has an agenda that can be more or less named at the beginning of the process.

In line with Marta Fiolić’s “Artivist Approach”, I would describe the approach of GELD.GR and almost all my projects with the term “Explorartist Approach”, composed of the words “explorer” and “artist”. As a true explorer, you don’t know what you’re going to find – and so you can’t pursue an agenda.

Summary:
There are two approaches to making Interactive Documentaries with Korsakow. These approaches can be named “artivist” and “explorartist approach”.

Interactive documentaries generally tend to be arduous because they require a different way of thinking. Interactive documentaries that take an exploratrist approach are particularly disappointing for users who approach the Interactive Documentary with an expectation of not only being shown something, but also being told how to classify it.

The strength of an Interactive Documentary is generally the openness with which one can approach a topic, this openness is greater with the Explorartist approach than with the Artivist approach, the price to be paid for this at present is that one thereby unsettles an audience that has been shaped by cinematic narration.

Therefore, I recommend the Explorartist approach to those who are interested in changing their minds, both to those who make such a project and to those who watch it.

For those who want to pass on an opinion (usually their own) to others, I recommend the Artivist Approach, but I am not sure if it makes sense to go interactive at all, since the interactive, on the one hand, as described, makes the consumption of the finished project exhausting and, on the other hand, puts the viewer into a mode of questioning which can also be directed against the agenda or the message of the film.

I would like to put it this way:
Although it is possible to construct artivist projects (i.e. those with a clear stance) with the Korsakow tool, such projects are in a sense not Korsakowian in the sense in which Korsakow was originally conceived. From the beginning, the development of Korsakow was an attempt to create an instrument that suggests, instead of using the tool to tell the world, to understand the world more multiperspectively through the tool.

Korsakow is not a tool to tell the world, but to let the world speak (at least more) for itself. However, in order to understand what the world is telling you through this tool, you must first learn to “read” how the world is communicating through the tool.

Someone who has not learned to read through an instrument cannot do anything with the instrument. Just as someone who has not learned to read a clock cannot really do anything with a clock (except perhaps finding it pretty, like a piece of jewellery).

The very first step in learning how an instrument works is first of all to look and recognise the tool as such in the first place. Then, to use the tool yourself and learn how to use it. And only then can one learn how to grasp the world differently and possibly better through the tool, just as I recently observed a craftsman using a hammer to determine through the tool what kind of stones a wall was made of.

Artivist und Exloratist Approach

Es ließen sich zwei Ansätze unterscheiden, interaktiven Dokumentarfilm zu machen: Artivist und Explorartist Approach (und der Raum dazwischen). Diese Begriffe sind meines Erachtens hilfreich für das Verständnis von generativen Systemen und insbesondere von Korsakow. Ein Artivist Approach lässt sich auch mit linearen Formaten realisieren, für einen Explorartist Approch eignen sich jedoch besonders sowohl nichtlineare als auch generative Formate, die eine Vielzahl von Perspektiven gleichberechtigt erzeugen. Korsakow ist z.B. ein solches Format. Korsakow ist nicht nur ein Format, es ist auch ein Werkzeug und so muss man also nicht nur lernen, wie es zu benutzen, sondern auch wie es zu “lesen” ist. Erst dann kann sich das Potential von Korsakow entfalten, jedweden Untersuchungsgegenstand multi-perspektivischer zu verstehen.

Dieser Text entspringt einem Einführungsvortrag, den ich im Frühjahr 2023 im Rahmen eines Kurses an der HSLU gehalten habe, in dem Studierende interaktive Dokumentarfilme mit der Korsakow-Software machen.

Wir haben letzte Woche bei unserem ersten Treffen (am 2. Mai 2023) 30 Minuten lang GELD.GR angeschaut. 30 Minuten waren genug Zeit, um an die Schmerzgrenze von GELD.GR zu gelangen. Das wurde in der Diskussion deutlich und sehr schön von einem Studenten ausgedrückt, der beschrieb, wie er GELD.GR nicht “mit einem Kaffee rücklehnend einfach so schauen” hätte können, bei GELD.GR müsse er “da sein”, “am Bildschirm sein”, und das eigene Hirn “aktiv” und damit anders einsetzen, als z.B. beim Ansehen von “normalen Filmen”. Bei “normalen Filmen” gehe es vor allen Dingen darum, zu verstehen, was der Autor einem durch das Werk mitteilen will.

Bei GELD.GR müsse man das Hirns “anders” einsetzen, zuerst um Entscheidungen zu treffen, welche Links auszuwählen sind, aber dann insbesondere um aus dem Gesehenen Sinn machen zu können. Um die unendlich erscheinenden Perspektive, wie es eine Studentin ausdrückte, zusammenzubringen, zusammen sehen und zusammen erfassen zu können.

Es wurde als “neu” und “gewöhnungsbedürftig” beschrieben, Medien nicht wie üblich “zu konsumieren”. Ein Student bemerkte: “Das ist cool, es fordert mich”.

Adrian Miles nennt dieses ‘gewöhnungsbedürftige’ Ding “problem of ‘uncertainty’” Miles, A. (2014) und “uncertainty” – “Ungewissheit” ist anstrengend und fordernd, oftmals frustrierend, weil man nicht weiß, was man mit dem Gesagten angefangen soll, “weil einem nicht gesagt wird, was man denken soll”, wie es einmal ein Zuschauer einer Korsakow-Show in München ausdrückte.

In GELD.GR wird einem viel weniger nahegelegt, wie man das Gesehene werten und einordnen solle, als man das von filmischen Medien gewohnt ist. Man fühle sich (vom Autor?) alleine gelassen, sich selbst überlassen. Die Vielzahl der in GELD.GR dargestellten Perspektiven wurde auch von einem Studenten als “verwirrend” beschrieben, ähnlich wohl wie wenn man auf einem Jahrmarkt in einem Spiegelkabinett unterschiedliche Perspektiven gleichzeitig sieht.

Ein Student sagte, man müsse sich erst in eine ungewohnte Rolle einfinden, eine aktive Rolle, eine Rolle, in der man nicht jemand sei, der “nur zuhört”, wie er sagte, man müsse “aktiv” sein und “erkunden”. Und da stellt sich die spannende Frage, was es mit dem Denken macht, wenn das Hirn mehr in einem Modus des Erkundens, statt des Zuhörens ist? Kommt man womöglich leichter in einen Modus des Hinterfragens vorgegebener Narrative? Und wie geht man dann damit um?

Die Beschäftigung mit GELD.GR, so eine Studentin, sei eine “komplett andere Art, mit einem Film zu interagieren”, das sei halt “eine andere Art” und sie sei auf diese andere Art “spannend” und “etwas neues”.

Der Student sagte “ich habe das eine halbe Stunde geschaut und dann habe ich aufstehen und kurz laufen müssen”, er habe gemerkt, “ok, das war jetzt für mich Arbeit und das bin ich nicht gewohnt von Film”. Film würde er normalerweise “nur analysieren”, so hat er es ausgedrückt.

Diese Beschreibung erinnert mich an das, was Adrien Miles sagte, als er von Franziska Weidle für ihre Doktorarbeit befragt wurde, wie er denn Korsakow-Filme anschaue. Er beschrieb, wie er diese Art von offenen Korsakow-Filmen stückweise zu sich nehme. Idealerweise jeden Tag ein paar Minuten, um sich dann wieder anderen Tätigkeiten zuzuwenden. Manche mögen dieses Phänomen als mangelnde Aufmerksamkeit, als “attention deficit” auf Seiten des Betrachters beschreiben oder als Fehler des Films, der so langweilig ist, dass er die Aufmerksamkeit des Betrachters nicht halten kann. Ich sehe das allerdings anders.

Was den Betrachter betrifft: Es ist eine enorme Aufmerksamkeit des Betrachters, Themenkomplexe stückweise zu betrachten mit einer Zeitspanne groß genug um auch dem Unterbewussten zu erlauben, sich in den Denkprozess einzubringen, mitzureflektieren, mitzudenken. Es gibt Wissenschaftler, die vermuten, dass das bewussten Denkens zum allergrößten Teil vom Unbewussten geprägt ist so der Psychologe Paul Bloom (Sam Harris #317 – What do we know about our minds, Conversation mit Paul Bloom).

Unbewusst oder “unconscious” (Bloom, 2023) ist der größte Teil des Nervensystems, des Systems, mit dem Lebewesen die Welt erfassen und verarbeiten. Bewusstes Denken ist laut Bloom nur der kleinste Teil davon.

Was den Film betrifft: Es scheint mir ein Feature und nicht ein Bug zu sein, dass Korsakow kein mitreißendes und sucht erzeugendes Potential erzeugt, das den Betrachter dran hält und ihm stattdessen ermöglicht die Aufmerksamkeit mit anderen Dingen abzulenken um dem Unterbewusstsein die Zeit zu geben sich einzubringen.

Eine der Studierenden nennt einen Korsakow-Film “eine Metapher der Realität, wie sie wirklich ist”, in der man niemals alles wissen könne, man brauche immer wieder Pausen, um zu reflektieren.

Wir haben über GELD.GR gesprochen, das ist eine Art, auf die man Korsakow-Filme machen kann. Es ist meine Art, Korsakow-Filme zu machen und es gibt noch eine andere Art.

Diese andere Art lässt sich als “artivist approach” beschreiben, einen Begriff, den die interaktive Dokumentar-Filme-Macherin Marta Fiolić benutzt, um ihr Vorgehen beim Machen ihrer Arbeiten zu beschreiben.

“Artivist” setzt sich aus “artist” und “activist” zusammen und beschreibt den Prozess des Machen als motiviert von einer konkreten Agenda, das von einem Problem ausgeht, auf das es hinzuweisen gilt und für das man Lösungen anbieten will. Der Film oder das Projekt hat eine Agenda, die mehr oder weniger bereits zu Beginn des Prozesses benannt werden kann.

Entsprechend dem “Artivist Approach” von Marta Fiolić würde ich den Ansatz von GELD.GR und fast allen meinen Projekten mit dem Begriff “Explorartist Approach” beschreiben, zusammengesetzt aus den Worten “explorer” und “artist”. Explorer kann mit Forschungsreisende:r übersetzt werden und als Forschungsreisende:r weiß man nicht, was man finden wird – und kann auch keine damit verbundene Agenda verfolgen.

Zusammenfassung:
Es gibt zwei Ansätze, Interaktive Dokumentarfilme mit Korsakow zu machen. Benennen lassen sich diese Ansätze mit “artivist” und “explorartist approach”.

Interaktive Dokumentarfilme tendieren generell dazu, anstrengend zu sein, weil sie eine andere Art des Denkens erfordern. Interaktive Dokumentarfilme, die einen Exploratrist Approach verfolgen, sind insbesondere für Nutzer enttäuschend, die mit einer Erwartungshaltung, etwas nicht nur gezeigt, sondern auch eingeordnet zu bekommen, an den Interaktiven Dokumentarfilm herantreten.

Die Stärken eines Interaktiven Dokumentarfilms ist generell die Offenheit mit der man an ein Thema herangehen kann, diese Offenheit ist beim Explorartist approach größer als beim Artivist approach, der Preis der dafür derzeit zu zahlen ist, ist, dass man damit ein von filmischer Erzählung geprägtes Publikum verunsichert.

Daher empfehle ich den Exploratist Approach denjenigen, die daran interessiert sind, ihre Meinung zu ändern, das gilt sowohl für diejenigen, die ein derartiges Projekt machen, als auch für diejenigen, die sich ein solches Projekt ansehen.

Denen, die eine Meinung (in der Regel ihre eigene) an andere weitergeben möchten empfehle ich den Artivist Approach, ich bin mir aber nicht sicher ob es dann überhaupt sinnvoll ist interaktiv vorzugehen, da das Interaktive zum einen, wie beschrieben, den Konsum des fertigen Projekts anstrengend macht und zum anderen den Betrachter in einen Modus des Hinterfragens bringt, die sich auch gegen Agenda bzw. die Message des Films richten kann.

Ich möchte es so formulieren:
Obschon man mit dem Werkzeug Korsakow artivistische Projekte (also solche mit klaren Haltung) konstruieren kann, sind derartige Projekte in gewisser Weise nicht korsakowisch, in dem Sinne, in dem Korsakow ursprünglich gedacht war. Die Entwicklung von Korsakow war von Anfang an der Versuch, ein Instrument zu schaffen, das es nahelegt, statt mit dem Werkzeug die Welt zu erzählen, die Welt durch das Werkzeug multiperspektivischer zu verstehen.

Korsakow ist kein Werkzeug, um die Welt zu erzählen, sondern um die Welt (zumindest mehr) für sich selbst sprechen lassen. Um zu verstehen, was einem die Welt durch dieses Instrument sagt, muss man allerdings erst “lesen” lernen, was die Welt durch das Instrument kommuniziert.

Jemanden, der nicht gelernt hat, durch ein Instrument zu lesen, kann mit dem Instrument nichts anfangen. So wie jemand, der nicht gelernt hat, eine Uhr zu lesen, mit einer Uhr nichts rechtes anfangen kann (außer, dass er sie womöglich hübsch findet, wie ein Schmuckstück).

Der allererste Schritt zu lernen, wie ein Instrument funktioniert, ist zunächst einmal, dass man hinschaut und das Werkzeug als solches überhaupt erkennt. Dann, dass man das Tool selbst einsetzt und lernt, wie man damit umgeht. Und erst dann lässt sich erlernen, wie man durch das Werkzeug hindurch die Welt anders und womöglich besser erfassen kann, so wie ich kürzlich einen Handwerker beobachtete der einen Hammer benutzte, um durch das Werkzeug festzustellen, aus welcher Art von Steinen eine Mauer gebaut war.

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